O nas
Koncepcja pracy przedszkola
„Rodzina bez przedszkola może wiele uczynić dla dziecka, Przedszkole bez rodziny niewiele”
(R. Meigham)
Misją Naszego Przedszkola jest:
- Stwarzanie dzieciom maksymalnie korzystnych warunków wychowawczych i edukacyjnych poprzez zintegrowanie działań z rodziną jako najważniejszym środowiskiem wychowawczym dziecka, jego talentów i zdolności, bez nacisków i przymusu, a poprzez rozbudzenie jego ciekawości i zaspokojenie naturalnej potrzeby poznania otaczającego świata.
- Dzieci traktujemy indywidualnie i podmiotowo, kierując się szeroko pojętą wiedzą o dziecku, zrozumienie, troską i dobrocią. Sprawiamy, że kontakty między wychowankami, a tak. że kontakty wychowanków z dorosłymi są pełne życzliwości i sympatii. Dzieci są radosne, czują się akceptowane, szczęśliwe i cieszą się z pobytu w przedszkolu.
- Nauczyciele dobrze służą rozwojowi dziecka. Zajęcia są interesujące, dobrze zorganizowane, pomocne w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, wspierają twórczą aktywność dziecka. Absolwenci przedszkola są odpowiednio przygotowani do rozpoczęcia nauki w szkole. Wychowawcy nawiązują kontakt ze szkołą dzieckai śledzą jego dalsze losy.
- Pracownicy przedszkola to ludzie mądrzy, stanowią zgrany zespół a kontakty między nimi są oparte na współpracy, przyjaźni i zaufaniu. Przyjmujemy zasadę, że każdy pracownik przedszkola w zakresie wykonywanej przez siebie pracy staje się również wychowawcą naszych dzieci.
- Przedszkole nasze jest ładne, estetyczne i funkcjonalne. Otoczone zielenią, z dala od ulicznego gwaru pozwala dzieciom na pobyt na powietrzu o każdej porze roku.
W naszym przedszkolu dziecko :
- Poznaje swoje prawa i obowiązki.
- Czuje się bezpieczne.
- Rozwija się twórczo.
- Ma możliwości indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
- Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
- Buduje pozytywny obraz samego siebie.
- Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
W naszym przedszkolu rodzice :
- Uzyskują pomoc specjalistów.
- Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
- Mogą być z dzieckiem w trudnych chwilach.
- Mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola.
- Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
- Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
- Rodzice w sposób pozytywny wypowiadają się na temat pracy przedszkola.
- Rodzice czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach : finansowa pomoc dla przejawianych inicjatyw, chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc.
W naszym przedszkolu nauczyciele:
- Aktywnie realizują zadania przedszkola określane w dokumentach wewnętrznych przedszkola.
- Są aktywnii twórczy.
- Piszą i realizują programy i projekty własne, dostosowane do potrzeb grupy i placówki.
- Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Doskonalą swoją wiedzę i zbierają swoje doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach.
- Wszyscy nauczyciele wykorzystują metody aktywne w pracy.
- Nauczyciele uzyskują status nauczyciela mianowanego, dyplomowego.
- Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola.
II. Wizję ujęliśmy następująco:
„Nasze Przedszkole to rodzinny, domowy klimat, gdzie zapewniamy każdemu Dziecku bezpieczne, zdrowo i atrakcyjnie spędzony czas, specjalistyczny nadzór nad prawidłowym rozwojem, budzenie i rozwijanie talentów przede wszystkim beztroską zabawę wśród rówieśników, a to wszystko ku zadowoleniu Rodziców i satysfakcji Nauczycieli z podejmowanych działań”.
III. Diagnoza:
Opracowanie Koncepcji Przedszkola poprzedzone zostało analizą i oceną kierunków pracy przedszkola oraz jego mocnych i słabych stron. Tworząc koncepcję pracy przedszkola uwzględniono również potrzeby środowiska lokalnego, możliwości przedszkola zarówno kadrowe, bazowe oraz Statut Przedszkola.
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w procesie systematycznych obserwacji w celu zapewnienia mu optymalnych warunków dla osiągnięcia i sukcesów rozwojowych. Tworzą warunki do aktywności dziecka, odkrywania talentów i rozwijania zainteresowań. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka.
Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci. W przedszkolu realizowane są programy edukacyjno – profilaktyczne oraz zajęcia dodatkowe poszerzające ofertę przedszkola stwarzające warunki dla wszechstronnego rozwoju dzieci.
IV. Zadania przedszkola:
- Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w rożnych formach działalności.
- Wspieranie samodzielnych działań dziecka ze szczególnym uwzględnieniem działań twórczych.
V. Cele:
- Stymulowanie rozwoju ekspresji twórczej dzieci w różnych obszarach edukacyjnych.
- Rozwijanie umiejętności wyrażania siebie w różnych formach ekspresji.
- Aktywizowanie sfery wyobraźni i fantazji.
- Kształtowanie umiejętności myślenia i działania zmierzającego do samorealizacji.
- Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”.
- Wspieranie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej.
- Aktywizowanie rodziców do udziału w życiu przedszkola.
VI. Nasz priorytet:
Wychowanie samodzielnego, kreatywnego myślącego i otwartego na kontakty z otoczeniem absolwenta przedszkola, który potrafi współdziałać z innymi.
VII. SYLWETKA ABSOLWENTA NASZEGO PRZEDSZKOLA
Absolwenci naszego przedszkola to dzieci otwarte, twórcze, komunikatywne, przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji. Znające siebie i swoje możliwości, akceptują odrębność innych, potrafią odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązują problemy, dążą do osiągnięcia sukcesu i radzą sobie z porażkami.