Ewaluacja

Ewaluacja

 

Wymaganie 1: Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowana na rozwój dzieci.

 

Cele ewaluacji w obszarze 1:

  • Ocena stopnia zaangażowania rodziców w tworzenie koncepcji pracy przedszkola.
  • Ocena spójności programów przedszkolnych z koncepcja pracy przedszkola.

 

Opis wyników i ich interpretacja

     Realizując zadanie wynikające z planu ewaluacji wewnętrznej zadaniem zespołu było uzyskanie informacji na temat działania Miejskiego Przedszkola nr 14 w Rudzie Ślaskiej zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby rozwojowe uczniów, specyfikę pracy placówki oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego oraz zbadanie stopnia znajomości koncepcji pracy przedszkola przez rodziców oraz przez stopnia ich akceptacji wyżej wymienionej koncepcji.

     Z analizy wyników kwestionariusza ankiety skierowanego do rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola stwierdzić można, iż wszyscy badani rodzice znają koncepcję pracy przedszkola. Aż 66% przebadanych rodziców stwierdziło, że zdecydowanie akceptują koncepcję pracy, a 33% badanych raczej akceptują koncepcję pracy przedszkola. Wśród badanych respondentów nie ujawniona braku akceptacji koncepcji pracy przedszkola. Wszyscy rodzice jednoznacznie stwierdzili, iż koncepcja pracy przedszkola wpływa na doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci. Motywując swoje wypowiedzi ogromnym wpływem na doskonalenie tych procesów organizowanie przez nauczycieli zajęć dydaktycznych, zabaw, wycieczki, wdrażanie programów profilaktycznych, rozwijanie społeczno- kulturalne, pobudzanie wyobraźni oraz samodzielności i współpracę w grupie. Jednak niewiele rodziców, bo 33% stwierdziło, że koncepcja zdecydowanie odpowiada oczekiwaniom rodziców,, aż 66% stwierdziła ,że koncepcja raczej odpowiada oczekiwaniom. Mimo to, znaczna część respondentów -76% przebadanych rodziców - stwierdza ,iż stopień akceptacji koncepcji jest wysoki, na poziomie średnim koncepcję akceptuje 13% rodziców. Tylko 10 % odpowiadających nie ma zdania na temat stopnia akceptacji koncepcji pracy Miejskiego Przedszkola nr 14 w Rudzie Śląskiej. Większość badanych bo aż 70% stwierdziło, iż koncepcją pracy przedszkola zapoznali się na zebraniu grupowym przez wychowawcę. Natomiast 30% rodziców przyjęła stanowisko mówiące o tym, że z dokumentem zapoznali się za pośrednictwem przedszkolnej strony internetowej. Rodzice mogli również wyrazić swoje zdanie na temat form działalności dydaktyczno- wychowawczej organizowanej na terenie przedszkola. Największym zainteresowaniem zdaniem rodziców cieszą się spacery i wycieczki, teatrzyki - 63%, na drugim miejscu znalazły się uroczystości przedszkolne oraz zajęcia dydaktyczne - 56%. Dużym zainteresowaniem ciszą się również spotkania z ciekawymi ludźmi oraz festyny - 43%. Analiza odpowiedzi badanych rodziców wskazuje jednoznacznie na współpracę przedszkola z rodzicami w szczególności w kwestii żywienia, bezpieczeństwa, kwestii finansowych (rada rodziców), zajęć dodatkowych, organizację festynów oraz wybór miejsca wycieczki. Rodzice współdecydowali również w wyborze organizacji zajęć z języka obcego - wybrali język angielski dla najmłodszych.

 

Wnioski:

  • Przedszkole działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną koncepcją pracy, która sprzyja rozwojowi wychowanków.
  • Rodzice znają koncepcję pracy przedszkola w większości ją akceptują i spełniają ich oczekiwania.
  • Rodzice uważają, że koncepcja pracy przedszkola wpływa na doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci poprzez zabawy, zajęcia dydaktyczne, wdrażanie programów zdrowotnych i profilaktycznych, imprezy tematyczne, wycieczki.
  • Koncepcja pracy przedszkola jest analizowana i modyfikowana w zależności od potrzeb.

 

Rekomendacje:

  • W dalszym ciągu należy organizować współpracę z rodzicami, w taki sposób aby mogli oni współdecydować w organizację i pracę placówki.
  • Nadal należy organizować sytuacje edukacyjne takie jak: zabawy, zajęcia dydaktyczne, wdrażanie programów zdrowotnych i profilaktycznych, imprezy tematyczne, wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi, wpływające na doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci.


 

 

Wymaganie 6: Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.


 

Cele ewaluacji w obszarze 6:

  • Ocena działań przedszkola w zakresie organizacji wspomagania rozwoju dziecka.

 

Opis wyników i ich interpretacja

     Analizując wyniki przeprowadzonego badania w ramach ewaluacji wewnętrznej, stwierdza się, iż w Miejskim Przedszkolu nr 14 w Rudzie Śląskiej rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuację społeczną każdego dziecka w sposób systemowy, dzięki czemu oferta edukacyjna dostosowana jest do potrzeb i możliwości rozwojowych każdego dziecka, a zakres współpracy Przedszkola z podmiotami środowiska lokalnego jest bardzo szeroki i ma wpływ na ich wzajemny rozwój.

     Analiza wypowiedzi nauczycieli zatrudnionych w Miejskim Przedszkolu nr 14 w Rudzie Ślaskiej wskazuje, iż nauczyciele organizują wsparcie i pomoc psychologiczno- pedagogiczną dla dzieci potrzebujących takich działań, wykorzystując w tym celu różne środki i metody. Najczęściej wykorzystywanymi przez nauczycieli w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych są:

  • zabawy dydaktyczne,
  • zabawy tematyczne,
  • karty pracy,
  • kółko zainteresowań,
  • obserwacja aktywności dzieci,
  • organizacja pomocy psychologiczno- pedagogiczna,
  • rozmowy z rodzicami,
  • pedagogizacja rodziców,
  • spotkania z ciekawymi ludźmi,
  • spacery,
  • zajęcia dydaktyczne,
  • zajęcia indywidualne,
  • kierowanie dzieci do poradni psychologiczno- pedagogicznej,
  • przydzielanie dodatkowych zadań,
  • zainteresowanie tym co robi dziecko,
  • aktywne uczestnictwo w zajęciach zabawach proponowanych dzieciom,
  • stwarzanie możliwości samodzielnego wyboru aktywności,
  • współpraca z psychologiem, logopedą pracującym w przedszkolu,
  • korzystam z metod aktywizujących takich jak: bajkoterapia, zabawy parateatralne, elementy muzykoterapii,
  • informowanie rodziców o postępach dzieci,
  • realizację programów dodatkowych takich jak np. elementy dziecięcej matematyki E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, E. Zielińskiej.

     Nauczyciele organizują rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dzieci, wykorzystując w tym celu takie narzędzia jak:

  • obserwacja, która odbywa się w trzy razy w roku szkolnym w październiku, styczniu i maju,
  • analiza wytworów i prac dzieci,
  • diagnoza gotowości szkolnej, która odbywa się dwa razy w roku szkolnym, zgodnie z harmonogramem,
  • rozmowy z dziećmi,
  • rozmowy z rodzicami.

     Ponadto nauczyciele w swojej pracy wykorzystują szeroki wachlarz metod i środków dydaktyczno- wychowawczych takich jak np.: rozmowa, wspólne gry edukacyjno- dydaktyczne, wspólne rozwiązywanie zadań edukacyjnych, bajkoterapia, zabawy parateatralne, elementy muzykoterapii, metody: czynne, słowne, oglądowe, aktywizujące oraz współpracują z poradnią psychologiczno- pedagogiczną, logopedą, psychologiem. W ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej na terenie placówki zorganizowano dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych zajęcia o charakterze: terapeutycznym, logopedycznym, korekcyjno- kompensacyjnym, rozwijające uzdolnienia. Skuteczności podejmowanych działań, według nauczycieli oscyluje na poziomie dobrym.

 

  • Praca z dziećmi potrzebującymi wparcia, planowana jest zgodnie z harmonogramem pracy zespołu ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej, poprzez systematyczne zajęcia indywidualne, skierowanie do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w razie potrzeby, wsparcie psychologów logopedów, opracowanie indywidualnego programu wspomagania rozwoju dziecka, konsultacje z psychologiem pracującym w przedszkolu, rozmowami z nauczycielami pracującymi w grupie i rodzicami, zgodnie z planami miesięcznymi, w trakcie zajęć i bieżącej pracy.

     Wywiad przeprowadzony z dyrektorem placówki dostarczył między innymi informacji na temat elementów organizacji pracy przedszkola, które mają decydujący wpływ na wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb. Dyrektor placówki uważa, iż koncepcja pracy przedszkola uwzględnia działania adekwatne do potrzeb rozwojowych dzieci. Nauczyciele wykorzystują w procesie dydaktyczno- wychowawczym nowatorskie rozwiązania, wpływają na zwiększenie aktywności podejmowanych przez dzieci, co bezpośrednio przyczynia się do ich wszechstronnego rozwoju. W przedszkolu nauczyciele monitorują osiągnięcia wszystkich dzieci, uwzględniając ich możliwości rozwojowe. W oparciu o wyniki przeprowadzonej obserwacji formułuje się wnioski, które są podstawą do podejmowania zróżnicowanych działań, mających wpływ na rozwój umiejętności i zainteresowań dzieci. Ponadto przedszkole podejmuje działania na rzecz wspomagania rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb poprzez indywidualizację działań edukacyjnych i wychowawczych oraz wspieranie rodziców, co przyczynia się do skutecznego wyrównywania szans edukacyjnych dzieci oraz rozwoju ich talentów i uzdolnień. Dyrektor stwierdził również, że w przedszkolu jest zatrudniony specjalista np. psycholog, pedagog. Przedszkole zapewnia możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Po przeprowadzeniu obserwacji dzieci w młodszych grupach i diagnozy gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej w starszych grupach, można w razie potrzeby wskazać dla dzieci Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną, oczywiście za zgodą ich rodziców (prawnych opiekunów). Pomoc pedagogiczno- psychologiczną w przedszkolu organizuje dyrektor. Dyrektor jak i nauczyciele, sugerują rodzicom, że wskazane byłoby przebadanie dziecka w placówce specjalistycznej, z uwagi na wynikające trudności. Wspierają ponadto rodziców proponując spotkania ze specjalistami, udzielają rad i wskazówek do pracy z dzieckiem w domu. Przedszkole współpracuje z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie pomocy finansowej dla rodzin będących w trudnej sytuacji (dofinansowania dożywiania dzieci w przedszkolu). Zarówno nauczyciele jak i dyrektor zapobiegają dyskryminacji poprzez prowadzenie z całą grupą lub indywidualnie pogadanek, oraz rozmów z pedagogiem. W sytuacjach konfliktowych, nauczyciele reagują na bieżąco, rozwiązują problemy, kontaktują się z rodzicami, pedagogiem i dyrekcją. Ponadto w ciągu roku organizują rozmowy z dziećmi o tolerancji. Każde zauważone niewłaściwe zachowanie dziecka natychmiast zgłaszane jest rodzicowi. Na terenie przedszkola nie obserwuje się przypadków dyskryminacji wśród dzieci. Dzieci różni jedynie status ekonomiczny, jednakże nie dochodzi z tego powodu do konfliktów. Nauczyciele w trakcie zajęć zwracają uwagę na zasady zachowania i uczą tolerancji. Przedszkole współpracuje z Policją w zakresie promowania bezpiecznych zachowań.

     Z opinii rodziców, wynika, że przedszkole organizuje działania mające na celu wspomaganie rozwoju dziecka – uważa ta aż 96,9% zapytanych rodziców. Rodzice naszych wychowanków znają sposoby, rozpoznawania indywidualnych potrzeb dzieci i diagnozowania rozwoju dzieci oraz zasady planowania pracy z dzieckiem, które wymaga indywidualnego wsparcia (100% zapytanych rodziców). Znaczna większość rodziców – 90,6%, zna również zakres metod dydaktyczno- wychowawczych, stosowany przez nauczycieli w celu wspierania jego rozwoju, tylko 9,4% respondentów odpowiedziało przecząco. Ponadto rodzice świetnie orientują się z jakimi i w jakim zakresie placówka współpracuje z podmiotami i instytucjami wspierającymi rozwój dzieci - 81,25% badanych wyraziło taką opinię. Rodzice wskazali, że nauczyciele rozmawiają z nimi o możliwościach i/lub potrzebach rozwojowych ich dzieci. Ponad połowa – 56,25% - zapytanych opiekunów prawnych dzieci zaprzeczyło, aby znali oni formy pomocy pedagogiczno- psychologicznej zorganizowanej dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Tylko nie wielka ich część – 43,75% - wie w jakiej formie udzielane jest wsparcie i pomoc psychologiczno- pedagogiczna naszym wychowankom. Pomimo braku znajomości - przez większość rodziców - form udzielanego wsparcia dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, prawie wszyscy – 96,9%, uważają, iż skuteczność podejmowanych działań i zadań w zakresie wspierania rozwoju oraz rozpoznawania indywidualnych potrzeb dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji jest wystarczająca i przynosi pozytywne efekty, a wsparcie otrzymywane w przedszkolu odpowiada potrzebom dzieci i ma wpływ na aktywne uczestnictwo wychowanków placówki w działaniach na rzecz społeczności lokalnej.

 

Wnioski:

  • w przedszkolu, w sposób systemowy rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuacje społeczna każdego dziecka;
  • wsparcie otrzymywane w przedszkolu odpowiada potrzebom ich dzieci i ma wpływ na aktywne uczestnictwo wychowanków placówki w działaniach na rzecz społeczności lokalnej;
  • koncepcja pracy przedszkola uwzględnia działania adekwatne do potrzeb rozwojowych dzieci;
  • w przedszkolu zapobiega się dyskryminacji poprzez prowadzenie z całą grupą lub indywidualnie pogadanek, oraz rozmów z pedagogiem, zwracanie uwagi na zasady zachowania i naukę tolerancji;
  • rodzice większości znają organizację podejmowanych działań w zakresie rozwoju wspomagania dziecka;
  • rodzice znają sposoby rozpoznawania indywidualnych potrzeb dzieci oraz diagnozowania ich rozwoju;
  • rodzice znają zasady planowania pracy z dziećmi, które wymagają indywidualnego wsparcia, metody stosowane przez nauczycieli, mające na celu wsparcie rozwoju dziecka;
  • rodzice orientują się co do zakresu i rodzaju współpracy przedszkola z instytucjami wspierającymi rozwój dziecka;
  • większość rodziców nie posiada wiedzy co do form pomocy psychologiczno- pedagogicznej zorganizowanej dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;


 

Rekomendacje:

  • w dalszym ciągu organizować i podejmować działania mające na celu rozpoznawanie możliwości psychofizycznych i potrzeb rozwojowych dzieci uwzględniając ich sytuacje społeczna;
  • udoskonalić system przekazu informacji, dotyczący form pomocy psychologiczno- pedagogicznej zorganizowanej dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.